Carl Eldhs fontän vid Grev Turegatan i Stockholm är ett av stadens mest omtalade konstverk, både för sin konstnärliga höjd och de kontroverser som omgärdade dess tillkomst och offentliga mottagande.
Initiativet till skulpturen kom från Eva Bonniers donationsnämnd, som 1914 utlyste en tävling för att skapa en skulptur vid den då viktiga korsningen mellan Birger Jarlsgatan och Grev Turegatan. Trots flera inkomna förslag kunde ingen vinnare utses. Uppdraget gick istället direkt till Carl Eldh, en av tidens mest framstående skulptörer, som valde att skapa en monumental fontän bestående av tre kvinnofigurer – Morgonen, Dagen och Natten – omgivna av barnfigurer, med en fågel i förgylld koppar som kronan på verket. Eldh valde att arbeta med Blekingegranit, vilket gav skulpturen en kraftfull vertikal form som skulle passa in i den stadsbild som växte fram under den tiden.
Trots Eldhs konstnärliga vision väckte fontänen starka reaktioner. Dels kritiserades de avklädda kvinnoskulpturerna, dels orsakade fontänens form och vattnets stänk praktiska problem för förbipasserande. I synnerhet rönte fontänens ”falliska karaktär” mycket uppmärksamhet, vilket ledde till politiska motioner om att få konstverket avlägsnat. För att minska störningarna med vattensprutande och trafikproblem genomgick fontänen dock några förändringar. År 1923 ersattes den ursprungliga runda brunnskaret med ett oktogonalt podium.
Efter mer än hundra år har fontänen genomgått en varsam restaurering, i syfte att återställa det ursprungliga verket och ge liv åt Carl Eldhs vision på nytt. Den omfattande restaureringen, som slutfördes under hösten 2024, har återställt det ursprungliga vattenkaret efter modell av det borttagna karet, vilket gör att vattnet åter rinner kring de tre kvinnorna och barnfigurerna, precis som det var tänkt från början. Restaureringen har genomförts i samarbete mellan Vasakronan, Stockholms stad, Carl Eldhs museum och Eva Bonniers donationsnämnd.