”Ur Astrids Lindgrens bildvärld” är temat när Eva Bonniers donationsnämnd bjuder in tre konstnärer till skisstävling 1993. Det ska bli den sista tävlingen under nämndens första århundrade. Skulptören Majalisa Alexandersson vinner med sitt bidrag ”Poesi och förtrollning”.
Här skildras författaren som sagoberätterska med ett barn i famnen. Astrid Lindgren och barnet är omgivna av citat och figurer från hennes litterära värld: Peter and Petra från novellsamlingen”Nils Karlsson-Pyssling”, Göran och herr Liljonkvast från ”Skymningslandet”, Ylva-Li från ”Allrakärastesyster” och andra.
Under arbetet med skulpturen presenteras den oväntat genom ett ofördelaktigt foto i pressen. En fotograf är på besök hos Bergmans konstgjuteri för att ta en bild av Carl Milles ”Guds hand” och råkar upptäcka Majalisa Alexanderssons lermodell som står i ett hörn i väntan på att gjutas i brons.
Astrid Lindgren får alltså skulpturen serverad med morgontidningen och baserat på bilden uttrycker hon sitt missnöje. Senare får hon en riktig presentation av ”Poesi och förtrollning”, godkänner verket och närvarar vid invigningen av det i Tegnérlunden 22 maj 1996.*
Den tilltänkta platsen för skulpturen är ursprungligen Vasaparken men Astrid Lindgren värjer sig mot att ha en avbild av sig själv precis nedan för sitt fönster. Det är också i Tegnérlunden som berättelsen om ”Mio min Mio” tar sin början med pojken Bo Vilhelm Olsson. Vid ”Poesi och förtrollning” står ett körsbärsträd i blom om våren.
*Dagens Nyheter, artikel av Martin Stugart, 1995-09-21
Foto: Stockholms stad (beskuret)